Daar ben ik weer! En hoe?


Zo mijn vakantie zit er weer op. Wat zijn die 3 weken om gevlogen! Maar ik heb mijn batterij weer opgeladen, en kan weer tegenaan. Manlief is nog een week vrij....dat betekend dus dat hij elke avond kookt, hahaha
Wat heb ik de afgelopen 2 weken beleeft?

We zijn naar het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest.
Samen met John Middlemis, de eerste machinist in Nederland gingen we terug in de tijd, naar het het jaar 1800. John liet ons een mijnschacht zien, de plek waar het allemaal begon. Hier werd de stoommachine ontdekt om het grondwater uit de mijnschachten te pompen.
We kwamen ook in een Engels mijndorp, daar stond het huis van George Stephenson. Hij heeft de stoomlocomotief The Rocket ontworpen in 1829.
In de werkplaats van Soeders, in Nederland werd er hard gewerkt. We roken de geur van nieuw hout. Want ze maakten de Arend, de eerste stoomlocomotief in Nederland!


Opa Harry Gommers heeft een zolder vol met spullen over en van het spoor. Van seinvlaggen tot petten tot de aangepaste dienstregelingen wegens het huwelijk tussen Prinses Juliana en Prins Bernard.
Achter in de zolder zit een deur. Als je de deur binnenstapt, is het 5 's ochtends. Je stapt in een karretje en dan begint de tocht... Veel vertel ik hiervan niet, want mocht je een keer gaan naar het Spoorwegmuseum, is het geen verrassing meer.

Er is een wagon, waarvan ik nog stil van wordt. En dan gaat het om de bagage-wagon die buiten staat.
Deze is gebruikt in de Tweede Wereldoorlog voor Joden transporten. In de wagon staat niets, maar je hoort een bandje met getuigenissen van overlevenden van Jodentransporten. Je hoort hoe ze in die wagon stonden, en weg rijden naar Auschwitz, Sobibor, Bergen-Belsen of Theresienstadt.
Ik heb veel boeken over de Holocaust gelezen en films hierover gezien. Maar als je zelf in zo'n wagon staat, komt de klap hard aan. Zeker omdat je weet dat jij vrij bent! Ik kon gewoon de wagon uit lopen en naar mijn huis toe gaan. Dat konden de Joden, de zigeuners en alle anderen niet.


Gisteren was het:
Vrijdag de 13e!
Op deze dag werd 30 jaar geleden mijn zusje geboren. ( niet op een vrijdag, maar op dinsdag )
Ze gaf een Vrijdag de 13e feest, ze wilde graag dat we verkleed kwamen. Een beetje in de sfeer van Halloween. Ik heb ook nog iets gemaakt voor haar: een zakje waarin haar cadeaubon zat.


Zo zagen we er uit:

Mijn moeder als heks, zie je de poes?

Mijn man als piraat en ik als een duiveltje.

De jarige Job als Joop Braakhekke die doorgedraaid is!

Een vriend.




Mijn borduurnaald heeft ook niet stil gezeten deze vakantie. Dit zijn de foto's van de Paarden voor Sera en Square kussen die vandaag heb genomen.

Met nieuwe kleurtjes erin!

Tweede paard is in zicht


Ik ga lekker van het weekend genieten, ik hoop jullie ook!

Reacties