Poppendinsdag :Ulle en de Gnoom

 Hazel vertelde die avond aan Ulle en Bodile dat ze een Gnoom heeft geholpen. Ulle keek Hazel aan, Gnomen laten zich niet zomaar zien zei hij.

En toch heb ik er 1 ontmoet zei Hazel met overtuiging.

Ulle hield zijn schouders op, hij liet Hazel praten, hij weet wel beter. 

Gnomen leven in het bos, laten zich nooit zien aan andere dieren of sprookjesbos bewoners. 

Ze zijn er wel en helpen je als je hulp nodig hebt, maar in stilte. 

Je weet wanneer een Gnoom je geholpen heeft, als er een leeg bord bij je deur staat. 

Het is de bedoeling dat jij als dank het bordje vult met wat brood, fruit en wat te drinken.

 Doe je dat niet, dan helpt de Gnoom jou nooit meer.  Dit heeft Ulle ooit eens gehoord van een oude wijze uil in het bos.


 Ulle vliegt vandaag overdag in het bos. Hij vindt de herfst kleuren zo mooi. Die ziet hij niet in het donker.


Opeens ziet hij iets bruins liggen.
Is het een konijn of een muis? Het is in het Sprookjesbos, dus Ulle gaat het dier niet opeten. Want dat is de afspraak.


Ulle landt naast het bruine dier. 
Help mij, zegt het bruine dier. Ulle kijkt eens goed. Het is geen konijn of muis, maar een Gnoom!
Ulle knippert met zijn ogen, ziet hij het goed? Is het echt een Gnoom?
Ulle kijkt nog eens, hij komt dichterbij. Ja, het is een Gnoom.
Help mij, zegt de Gnoom tegen Ulle.


Ulle helpt de Gnoom overeind te komen.
De Gnoom kijkt hem dankbaar aan. Bedankt uil, ik ben gevallen en ik kan niet meer lopen.
Mijn huisje is iets verder in het bos, daar wonen ook andere Gnomen. Vanaf hier kunnen ze mij niet horen roepen. Kan jij mij helpen uil?
Ulle knikt en verteld de Gnoom dat hij Ulle heet.
Ulle staat op en strekt zijn vleugels, vliegt weg.

De Gnoom kijkt hem na, Ulle zou hem toch helpen?
Ulle maakt in de lucht een bocht en voordat de Gnoom het beseft, wordt hij door Ulle opgepakt.
Samen vliegen ze door het bos.
De Gnoom verteld aan Ulle waar hij moet zijn.
Daar bij die bomen!

De Gnoom hoopt dat Ulle een zachte landing maakt. Hij doet zijn ogen dicht.
Plotseling hoor hij de stem van Ulle. Gaat het nog, meneer Gnoom?
Hij doet zijn ogen open, hij ligt op de grond bij de bomen die hij heeft aangewezen.


Dank je Ulle zegt de Gnoom, maar nu moet je weg.
Ulle kijkt de Gnoom aan, weg waarom?
De Gnoom lacht geheimzinnig . Je moet weg omdat je niet mag weten waar ik woon.

Ulle snapt het. Hij geeft de Gnoom een hand en vliegt weg.
In de lucht denkt hij dat hij wel wil weten of het goed is gegaan met de Gnoom.
Ulle wilt weer terug vliegen, maar hij weet de plek niet meer.

Reacties

Een reactie posten