Dag 309: Kunst achter Prikkeldraad

 Bij toeval kwam ik tijdens het zappen,

het programma Kunst achter prikkeldraad tegen.

Frank Westerman reist af naar 6 concentratie kampen in 3 afleveringen.

Ik heb ze opgenomen, misschien is het nog terug te zien via Uitzending gemist. Het was de afgelopen dagen op tv.

Deel 1 heb ik gezien. Hij ging toen naar kamp Vught.

Daar liet de conservator dit beeldje zien:


Het is gemaakt door Riek Snel.

Ze heeft het gemaakt van haar eigen jurk, hoofddoek en eigen haar.

Riek gaf het popje aan haar man, die vluchtte van kamp Vught.

Het popje heeft een boekje onder haar arm.

Daarin staat: Volgende keer in een mooiere jurk.


Riek is overleden in kamp Ravensbrück.

Dit beeldje met dit verhaal vond ik erg indrukwekkend.

Ik ga nog aflevering 2 en 3 kijken, niet achter elkaar.

Kunst achter Prikkeldraad van omroep Max.


Reacties