Crea 5220: Gedicht

Voor deze week moest ik goed nadenken.
Zelf heb ik niets met gedichten.
Ik lees geen poëzie of gedichtenbundels.
Zelf schrijf ik geen gedichten.
Één keer per jaar ontvang ik soms een gedicht. Dat is wanneer Sinterklaas ons huisje bezoekt.

Ik dacht eerst aan het gedicht van Phil Bosmans, maar dat is meer een gebed. 

Toen dacht ik aan het gedicht op een huis.
Maar ja, dat heb ik al eens laten zien

Terwijl ik mij dit aan het bedenken was, zat ik in de voortuin.  Naomi was aan het spelen. Opeens zei zij:
Ben je boos?
Pluk een roos.
Zet hem op je hoed
Dan ben je morgen weer goed.

Dit gedichtje heeft ze geleerd van buurman Gijs, paar huizen verderop. 
Ik vond het een mooi gedicht voor op mijn blog.
En heel toevallig hebben wij een mooie rozenstruik in de tuin staan.


Maar ik pluk de rozen niet!
Ik doe wel een nep roos in mijn haar.



Neem ook een kijkje bij deze dames:

zij hebben ook leuke uitwerkingen.

Reacties

  1. Je schrijft dan wel dat je niks met gedichten hebt, maar ondertussen heb je wel twee mooie gedichten op je blog staan☺️. Vooral die van Phil Bosmans vind ik erg mooi...
    Wat geweldig dat Naomi het rozengedichtje voordroeg! Ze voelde vast aan dat ze je kon helpen. Het is een gedichtje dat wij vroeger veel hebben opgezegd als er iemand boos of chagrijnig was in ons gezin 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja leuk, dat ken ik nog van vroeger en heb het ook regelmatig tegen de kinderen en ook kleinkinderen gezegt. Zo blijft het doorgegeven worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oer oud maar zeker heel mooi .
    Ik zong het vaak voor de kunderen als ze een boze bui hadden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees ook niet vaak gedichten hoor, ze moeten echt op mijn pad komen :)
    Leuk je gedicht, Naomi heeft je goed geholpen en bij ons allemaal een herinnering losgemaakt, want iedereen kent het, leuk gedaan :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful emotions in the words of the prayer of Phil Bosman, we should be grateful for what
    we have. Even the poetry on the wall is very sweet...all houses should have a flower!
    Good Weekend
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel dat je me Phil Bosman hebt leren "kennen". En het gedichtje of versje van "pluk een roos" ken ik natuurlijk ook nog van vroeger. Leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vaak doen we met de bewoners op mijn werk ook gedichtjes voorlezen: ja kinder rijmpjes bedoel ik. Maakt niet uit hoe oud mensen zijn deze rijmpjes
    ( gedichten ) weten ze nog allemaal. Vooral ben je boos pluk een ? Alle ouderen zeggen roos. Hoe mooi is dat. Mijn favoriet is naar bed naar bed zei???? Groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie bijdrage Celine, en wat leuk dat Naomi je
    op dit mooie idee bracht. Mijn moeder zei
    dat ook vaak vroeger en het staat geloof ik
    ook nog ergens in mijn poesie album.

    Mooie nep roos trouwens, hij staat prachtig bij je haarkleur.

    Fijn weekend,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een gedicht op een gebouw is best bijzonder; ik heb het zelf nog nooit gezien.
    Vroeger waren er zoveel leuke rijmpjes, die ook wijsheid in zich hadden.
    Grappig dat Naomi dat nu net zei...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat grappig dat je door Naomi toch op een gedichtje kwam.
    Overigens is er niets mis met een gedicht gebed hoor. Die zijn vaak ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten