Read by Céline: 't Hooge Nest



Dit boek had ik gereserveerd sinds 1 juli. Maar er waren nog meer
wachtenden voor mij...
Die hadden zeker de blog van Bettie gelezen. Want zij schreef over het boek en ik dacht: die moet ik lezen!

Uiteindelijk was het zover, ik kreeg een bericht dat het 't Hooge Nest op mij lag te wachten in de bibliotheek van het dorp.
En nu heb ik het vanaf: 31 oktober tot 8 november 2019.

En was het het wachten waard?

Jazeker, dit boek is vanaf nu een van mijn favorieten geworden.
Ik ga hem over een paar maanden vast nog eens lezen.

Het gaat over Janny en Lien Brilleslijper en hun families,  maar ook over anderen.
Er wordt achtergrond informatie gegeven over verschillende gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog.

Ik vond dit in het boek een indrukwekkende "verhaaltje".
Ik vertel het hier in mijn eigen woorden.

Er was een Joodse vrouw met 7 kinderen.
De jongste was een baby.  De vrouw gaf aan het kindermeisje de opdracht dat als de Duitsers haar komen halen,  dat het meisje als alles weer veilig was, de baby zou zoeken.  Want de moeder legde de baby in een kast onder een stapel doeken.
Zo gebeurde het ook, het kindermeisje vond de baby,  gaf het aan een vissersboot die naar Noorwegen ging.
Daar werd de baby liefdevol geadopteerd.
Jaren later,  vlak voor de dood van het ex-kindermeisje,  leest zij de naam van de baby die zij nóóit vergeten is.
Zo kon zij contact op nemen en hem alles vertellen over zijn Joodse afkomst en de fotoalbums geven die zij had gered uit het huis.

In het boek staan ook dingen te lezen over Mussert,  wat ik nog niet wist.

De tranen rolde over mijn wangen toen ik las hoe Janny en Lien hun mannen en kinderen weer zagen na de bevrijding van Bergen-Belsen.

Dit boek mag mij betreft verplicht worden om te lezen op de middelbare school.
Het is een familie geschiedenis met historische geschiedenis in 1 boek.
Zodat wij het nooit vergeten .


Reacties

  1. Dat vind ik natuurlijk heel leuk om te lezen. Fijn dat je het ook zo de moeite waard vindt. Maar wat moet je dan snel lezen, daar bij jou. Eén weekje maar? Hier drie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten