Terugblik donderdag: Pardoes

Ooit in een ver ver verleden, heb ik Pardoes geborduurd.
Nou ja niet een hele Pardoes, alleen zijn hand en hoofd.
Deze heb ik nog nooit laten zien op mijn blog, ik weet niet eens zeker of ik toen al een blog had.
Het Efteling borduurwerk heb ik in 2004 gekocht, het bonnetje zat er nog in.
Ik denk dus dat Pardoes voor 2012 is geborduurd, want toen begon ik met bloggen.

Inmiddels ben ik aan het borduren van de Efteling.
Mijn "tweede " Pardoes zag zonder stiksteken er zo uit:

En met een aantal stiksteken, lijkt het al op Pardoes. Vind je ook niet?
Ik ga in 2020 weer verder met dit project.

Maar wie is Pardoes eigenlijk?

Pardoes de Tovernar is een fictieve 'tover-nar', die van 1989 tot en met 2008 de officiële mascotte van de Efteling was. Sinds 2009 is hij één van de vele characters van de Efteling. Pardoes werd in de jaren tachtig bedacht door Henny Knoet als een nar die herkenbaar is aan een cartoonesk uiterlijk met een wit gezicht en brede glimlach. Hij droeg een narrenkap met drie belletjes, een rood kostuum met franjes en grote E op de buik, een witte maillot en gekrulde schoenen. Met de jaren kreeg Pardoes echter steeds menselijkere proporties en hij draagt tegenwoordig een paarse cape, tovenaarshoed, een buidel aan een riem en laarzen.

De rest moet je maar lezen op Eftepedia.

Reacties

Een reactie posten