Christmas was A Friend of mine.

Ik liep/loop sinds eind oktober met een liedje in mijn hoofd.
Dat liedje is van Fay Lovsky, Chirstmas was a friend of mine
Kennen jullie dat liedje? Zo niet, luister maar :Fay Lovsky




Fay Lovsky is geboren in Leiden als Fay Luyendijk.
Toen zij op de middelbare school zat, zong ze liedjes in cafés.
Ze ging grafische en audiovisuele vormgeving studeren aan de Gerrit Rietveld Academie.
Tijdens deze studie maakte ze enkele filmpjes voor de televisiequiz Twee voor Twaalf. Van het verdiende geld kocht Fay een bandrecorder. Zo leerde ze haar muziek op te nemen.
In 1980 kwam haar eerste album uit. Men had voor haar de naam Fay Lovesick bedacht, maar die wijzigde ze zo snel mogelijk in Fay Lovsky.
In 1981 verscheen haar tweede album: Confetti. Hierop staat het nummer  Christmas was a friend of mine. Dat werd haar eerste hit. Door het succes van Confetti, kreeg Fay een Edison. Ze maakte nog een aantal albums.



Vanaf 1986 ging Fay bij de band The Magnificent 7, deze band speelde film- en tv klassiekers.
Fay verleende ook haar medewerking aan La Grande Parade, een verzamel- album over de gelijknamige tentoonstelling in het Stedelijke Museum in Amsterdam.
Fay maakte een aantal albums en zong in verschillende bands.
In 2000 ontving Fay een Gouden Harp.
Ze maakte filmmuziek, maakte een tournee door Amerika en schreef ze muziek voor tekenfilms.
Ook zong ze teksten van kinderliedjes van vroeger, op de cd Ozewiezewoze.
Fay is nog steeds muzikaal actief.
Bron: Wikipedia




Er zijn nog een paar liedjes die ik leuk vind tijdens de kersttijd:

  • Gary Fomdeck:                This Christmas
  • Chris Rhea:                      Driving home for Christmas
  • Paul McCartney:              Wonderful Christmas time
  • John Lennon:                   Happy Xmas

En deze cd heb ik ooit een keer van mijn zwager gekregen, die draai ik ook heel graag. Tot ergenis van André!



Reacties