Sinterklaas en D'Kleeschen,



Op bovenstaande foto zie je Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten tijdens een intocht.
Hier in Nederland viert men morgen Pakjesavond. Op verschillende manieren. De een met een zak vol kadotjes, de andere suprises of het dobbelspel.
Hoe vieren jullie Sinterklaas?

Wij gaan morgenavond onze schoen zetten. Dan kan Sinterklaas hem op 5 december vullen, met ja, wist ik het maar.

Na de Tweede Wereldoorlog werd er geen pakjesavond gevierd, maar zette men zijn schoen.
In België doet ze dat nu nog steeds.
Mijn moeder komt uit Luxemburg. Zij zette op 5 december geen schoen maar een bord!

Ik zal je wat vertellen over de Luxemburgse Kleeschen.
Hier onder zie je hem: hij lijkt op de Nederlandse Sinterklaas.
Als metgezel heeft hij de Houseker bij zich. 



Kleeschen komt uit de hemel. De Houseker heeft een roe bij zich en een zak. Waarin snoep zit, of een stout kindje....
Maar meestal snoep.

Mijn moeder vertelde me, dat zij als klein meisje haar bord op de gedekte tafel zette op 5 december 's avonds. Haar oudere broers en zussen deden dat ook.
's Avonds kwam dan de Kleeschen om de borden, waarop een naamplaatje lag, te vullen. Met snoep, noten, mandarijnen en kadootjes.
Mijn moeder vertelde dat haar oudere broer Marc, 's ochtends vroeg, naar de eetkamer sloop. Daar snoepte hij van al het marsepein wat daar lag!

Hebben jullie ook mooie herinneringen aan Sinterklaas?
Ik wens iedereen een fijne pakjes avond morgen!

Reacties